Een gezond lijf begint van binnenuit

Verleg de focus en creëer een gezond voedingspatroon.

Naast het aanbieden van persoonlijke training met EMS leren we je vooral om een gezonde leefstijl te creëren, en dan bedoelen we eentje die ook vol te houden is voor de lange termijn. Onze gezondheid is ontzettend kostbaar en gelukkig hebben we hoe gezond we zijn voor een groot deel zelf in de hand. Bij onze begeleiding beginnen we ook altijd met het opstellen van een gezond voedingspatroon die bij jou past, met behulp van onze voeding app.

Een gezond voedingspatroon bepaalt voor een groot deel ons energiepeil!

Waarom is voeding zo belangrijk? Gezonde voeding is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl. Het heeft niet alleen invloed op je fysieke gezondheid, maar ook op je mentale welzijn. Een van de belangrijkste voordelen van een gezond dieet is de impact die het heeft op je energieniveau.

Het belang van gezond eten wordt vaak onderschat, maar uit veel onderzoeken blijkt dat we ons in de Westerse wereld letterlijk dood eten. We vullen ons met vette troep en eten veel te veel koolhydraten, E-nummers, alcohol etc. Helaas is dit in combinatie met weinig bewegen en veel zitten hoe het er voor veel Nederlanders uitziet.

Om ons energiek, gezond en levendig te voelen, is het eten van een gezond dieet essentieel om ons weer energiek te voelen en onze gezondheid beter onder controle te krijgen.

Energie is een cruciaal aspect van ons leven en het beïnvloedt onze dagelijkse activiteiten, stemming en productiviteit. Als je je moe en traag voelt, is het een uitdaging om zelfs de meest eenvoudige taken uit te voeren, laat staan om uitdagende taken uit te voeren. Het goede nieuws is dat je door gezond te eten je energieniveau en daarmee je levenskwaliteit kunt verbeteren.

Hier zijn enkele manieren waarop een gezond dieet je energieniveau kan verbeteren:

  1. Biedt de nodige voedingsstoffen.
  2. Handhaaft een stabiele bloedsuikerspiegel.
  3. Verbetert de spijsvertering.
  4. Vermindert ontstekingen.
  5. Hydrateert het lichaam.


Gaan we onze doelen nastreven? Dan zullen we veel moeten veranderen, zullen we veel tegenslagen krijgen en zullen we uit onze comfortzone moeten komen. Dit alles zou niet mogelijk zijn zonder een goed energieniveau. Als we moe of lethargisch zijn, kunnen we het gewoon niet bijbenen, en we verzinnen snel een excuus om de schuld te geven voor mislukking.

Kortom, een gezond dieet speelt een belangrijke rol bij het bepalen van je energieniveau. Door een uitgebalanceerd dieet te volgen dat alle voedingsmiddelen, fruit, groenten en volle granen bevat, kan je je energieniveau verbeteren, wat leidt tot een productiever en bevredigender leven. Onthoud dat kleine veranderingen in je dieet een groot verschil kunnen maken, dus begin vandaag met het maken van gezonde voedingskeuzes!

Onze stofwisseling is vaak helemaal in de war

Wanneer we proberen af te vallen zijn er veel verschillende manieren, tips en tricks om dit te doen. Elke goeroe en professional zal je een ander advies geven. Het is niet makkelijk, we zien vaak door de bomen het bos niet meer. Want wat werkt nou echt?

95% van de tijd is het doel om een paar kilo af te vallen als we anders gaan eten. En hoe sneller hoe beter, denken we. We eten meestal minder en diëten tot we een paar kilo zijn afgevallen. We proberen het zo lang mogelijk vol te houden en bedenken dan een excuus om te stoppen. We vielen wel een paar kilo af en vielen terug in onze oude eetgewoonten. Hierdoor komen de kilo’s er snel weer aan, en raakt onze stofwisseling volledig in de war.

Verander je focus…

De eerste stap bij het creëren van een gezond eetpatroon is om je focus te verleggen van het tellen van calorieën naar de kwaliteit van het voedsel dat je eet. In plaats van te focussen op afvallen, focus je op je gezondheid.

Maak tijd vrij om gezond te eten en zorg ervoor dat je alle belangrijke voedingstoffen binnen krijgt. Leer over gezonde voeding en leer jezelf een gezond eetpatroon aan. Om ons lichaam goed te laten functioneren en fysiek gezond te zijn moeten we letten op de volgende 3 dingen:

  1. Zorg dat je lichaam alle belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt wat het nodig heeft.
  2. Zorg dat je genoeg beweegt en doe minimaal 1x per week krachttraining en minimaal 1x een work-out waarbij je hartslag flink omhoog gaat.
  3. Zorg dat je je lichaam voldoende rust en zorg geeft, en zorg vooral voor genoeg ontspanning.


Wat jouw doelen ook zijn. Met een goede balans tussen deze 3 pijlers bereiken de meeste mensen hun gewenste resultaat. Als de balans tussen deze drie pijlers goed is, kan je namelijk geen overgewicht hebben. Onze lichamen gaan dan vanzelf terug naar een gezonde omvang, zullen een goed energielevel hebben en gerelateerde klachten en pijntjes zullen al snel verdwijnen.

VERLEGGEN VAN DE FOCUS IS DE MANIER VOOR BLIJVEND RESULTAAT! HET VERLEGGEN VAN DE FOCUS IS IN ONZE OGEN DE BESTE (EN EIGENLIJK ENIGE) MANIER OM VOOR RESULTAAT OP DE LANGE TERMIJN TE GAAN. FOCUS NIET OP AFVALLEN, STERKER OF STRAKKER WORDEN OF WAT DAN OOK. VERLEG DE FOCUS OP GEZOND WORDEN EN JE IDEALE LICHAAM ZAL VOLGEN.

Maak van gezond eten een gewoonte.

Zoek nieuwe/leuke recepten die je wilt proberen, maak er iets leuks van. Plan het vervolgens van tevoren in. Weet de avond ervoor al exact hoe je volgende dag qua eten eruit gaat zien. Dan hoef je er deze dag niet meer over na te denken en hoef je het eigenlijk alleen maar op te eten. Doe je dit niet? Geen zorgen, er gaan geen alarmbellen af, maar verwacht niet dat alles perfect zal verlopen. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als één dag of meer vooruit denkt/voorbereid. Dit klinkt misschien niet als een leuke manier om bezig te zijn met eten, maar onthoud: je kan het zelf zo leuk of vervelend maken als je zelf wilt.
Nog even een paar goede tips:

  • Beperk de inname van koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen etc).
  • Hydrateer genoeg, drink veel WATER of THEE.
  • Probeer tussendoortjes zo eiwitrijk mogelijk te houden.
  • Voeg visolie toe, dat kan via vis of supplementen.
  • Voeg elke dag vitamine D toe.

Conclusie…

Als het gaat om het creëren van een gezond dieet, is het belangrijk om te vinden wat voor jou werkt. De voedingsbehoeften en voorkeuren van iedereen zijn anders, dus er is geen one size fits all-aanpak. Experimenteer met verschillende voedingsmiddelen, recepten en maaltijdplannen om erachter te komen wat je lekker vindt en waardoor jij je op je best voelt.

Door je focus te verleggen van het tellen en beperken van calorieën naar volwaardige voedingsmiddelen met veel voedingsstoffen, hydratatie en regelmatige lichaamsbeweging, kan je een gezond dieet creëren dat voor jou werkt. Experimenteer met nieuwe recepten en smaken, let op portiegroottes en hongersignalen en zoek de steun van anderen (wij zijn er voor je!) terwijl je werkt aan je gezondheids- en fitnessdoelen. Onthoud dat het creëren van een gezonde levensstijl een reis is, dus wees onderweg geduldig en aardig voor jezelf.

En onthoud dit: geen enkele verandering zal in 1 keer helemaal goed gaan. Zeker wanneer het zulke grote veranderingen zijn. Zolang we er maar tijd voor vrij maken en energie in blijven stoppen zullen we zeker stappen maken!

Wil jij werken aan je mentale en fysieke gezondheid? En gaan voor een krachtig en gezond lijf waar jij je goed in voelt? Plan hier een proeffles in voor onze EMS training (met inttake gesprek en adviezen voor jouw doelen). Samen gaan we erdoorheen hoe je stap voor stap hoe je een gezond, fit en energiek lichaam kunt creëren en kunt behouden op lange termijn…

Plan jouw (gratis) proefsessie