Bodytec voor gewicht verlies: kan EMS jou helpen om af te vallen?

Wij beantwoorden jouw meest gestelde vragen.

EMS (Electro Muscle Stimulation ofwel Electische Spierstimulatie) heeft veel geweldige voordelen, waaronder het vermogen om gewichtsverlies te bevorderen. Als je op zoek bent naar een nieuwe vorm van lichaamsbeweging die je kan helpen om strakker te worden, je goed in je vel te voelen en af te vallen, dan is EMS perfect voor jou.

Je hebt waarschijnlijk de beweringen gehoord dat een EMS-sessie van 20 minuten gelijk staat aan 3 tot 4 uur reguliere full-body workout, maar als het gaat om hoe dat zich vertaalt in gewichtsverlies, kan het verwarrend worden. Ondanks al het onderzoek dat er is, vragen mensen zich vaak af of EMS nuttig zal zijn om af te vallen.

Het goede nieuws is dat het zo is. Het kost weinig tijd en helpt je grootschalige doelen te bereiken, zoals gewichtsverlies, toning en kracht opbouwen.

In deze blog zullen we de meest gestelde vragen rond EMS voor gewichtsverlies beantwoorden, zodat jij kan beslissen of dit de juiste training voor jou is.

Kan ik afvallen met EMS?

Over het algemeen is EMS zeer gunstig voor gewichtsverlies, omdat het je lichaam helpt een calorietekort aan te gaan. Het Bodytec-trainingsapparaat biedt meer dan 70 verschillende wetenschappelijk ontworpen trainingsprogramma’s. Welk programma jij zal volgen is afhankelijk van jou, en jouw persoonlijke trainingsdoelen. Doordat er voor iedereen een passend programma is, die past bij jouw figuur en stofwisseling, helpt dit jouw lichaam in vorm te komen en af te vallen.

Je bereikt met EMS-training zelfs de moeilijk bereikbare lichaamsdelen zoals het buikgebied de taille. Daarnaast wordt jouw stofwisseling gestimuleerd en zal jouw lichaamsvetpercentage afnemen. Maar let op: het is geen ‘quick fix’, om zichtbaar en succesvol af te vallen, zijn regelmatige trainingssessies nodig.

Hoe snel en hoeveel je gaat afvallen, is niet vooraf te zeggen, omdat dit afhankelijk is van meerdere factoren.

Hoe gaat afvallen met EMS-training in zijn werk?

Fitnesstraining en dieet gaan hand in hand als het gaat om afvallen. Zonder training zal het moeilijker zijn om gewicht te verliezen en/of jouw gewicht te behouden, en visa versa. Wanneer een dynamische EMS cardio- en krachttraining wordt gecombineerd met een gezond dieet zal je een significant gewichtsverlies merken.

Met deze trainingen zorg je er niet alleen voor dat het dieet sneller en beter werkt, maar ook dat jouw lichaam sneller en voor langdurige periode in vorm komt.

Met EMS train je grote spiergroepen tegelijk, hierdoor versterk je niet alleen de individuele spieren, maar worden jouw spieren sterker dan bij gewone, conventionele trainingen. Al dat terwijl jouw gewrichten, pezen en ligamenten (banden) veel minder worden belast. Dat is een groot voordeel van EMS-training als je een paar kilootjes te veel op je buik hebt.

EMS-technologie is namelijk vooral effectief voor diegenen die het moeilijk vinden om een calorietekort aan te gaan vanwege de lage impact. Als je bijvoorbeeld iemand bent die moeite heeft met sporten omdat je ouder bent of overgewicht hebt (of een beetje lui bent), zal het moeilijker worden om een calorietekort aan te gaan, omdat de nadruk vooral zal liggen op veranderingen in het voedingspatroon. EMS kan die personen helpen om veilig en effectief te sporten, waardoor ook zij een grote hoeveelheid calorieën kunnen verbranden.

Een ander groot voordeel van EMS-training is dat het niet alleen voor een goede stofwisseling en stimulering van de vetverbranding zorgt, maar heeft ook een hoger after-burn-(naverbrandings-)effect. Je spieren werken dus nog even door na de training, met het after-burn-effect wordt jouw lichaamsvet op een steeds hogere snelheid verbrand, zelfs als je slaapt.

Leuk weetje: wist je dat bij traditionele fitnesstrainingen de hersenen ook elektrische impulsen aan de spieren geven? Of de elektrische impulsen nu van de hersenen of het Bodytec-trainingsapparaat komen, maakt voor jouw spieren helemaal niks uit. De reactie van de spieren is namelijk altijd hetzelfde, een samentrekking.

Hoe hoog is het calorieverbruik en hoeveel neemt het lichaamsvetpercentage af tijdens een EMS-training?

Tijdens metingen van sommigen EMS-gebruikers zagen we dat hun vetpercentage na 6 weken met ongeveer 1,5% daalde. Ditzelfde resultaat werd ook bevestigd door onderzoek van de Universiteit van Bayreuth. In een onderzoek naar EMS-training onder 134 mensen daalde het lichaamsvetgehalte met 1,4%. Bij sommige vrouwen nam zelfs de omtrek van de taille, heupen en dijen aanzienlijk af.

Ondanks de korte trainingssessies, is een van de belangrijkste redenen waarom EMS goed is voor gewichtsverlies, dat de training helpt om een calorietekort te creëren, wat de belangrijkste manier is om af te vallen. Terwijl je bij 20 minuten regulier sporten (denk aan boksen, of voetbal) niet meer dan 200 tot 300 kcal verbrandt, is het calorieverbruik tijdens het EMS veel hoger. Je kunt wel tot 550 kcal in 20 minuten verbranden! (Dan moet je natuurlijk wel je best doen! 😉)

De precieze verbranding van het aantal calorieën hangt af van je gewicht, leeftijd, geslacht en trainingsprogramma.

Hoe vaak moet ik trainen om af te vallen?

Een belangrijk deel van succesvol afvallen is regelmatig sporten – dat geldt ook bij onze elektrische spierstimulatie training. Maar de EMS full body work-out is erg intens en de belangrijkste spiergroepen zullen tijd nodig hebben om bij te komen. Afhankelijk van hoe jouw wenperiode verloopt raden wij vaak aan om de 20 minuten EMS-trainsessies twee keer per week te doen.

Na de EMS-trainingssessies is belangrijk dat je jouw spieren minimaal twee dagen (48 uur) de tijd geeft om te herstellen. Dat betekent dat je in deze tijd niet mag trainen. Dat is omdat jouw spieren overbelast kunnen raken en te vaak deze training doen zal niet bevorderend zijn voor een gezonde spieropbouw of vetverbranding.

Wat moet ik naast de EMS-training doen om succesvol af te vallen?

Naast regelmatige training via ons programma staat een gezond en uitgebalanceerd dieet voorop. Een goede mix van eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten helpt je niet alleen om af te vallen, maar houdt je ook fit en gezond.

En als je snel wilt afvallen met EMS-training, zorg er dan voor dat je niet alleen gezond en in balans bent, maar ook voldoende eet! Veel mensen hebben de neiging om steeds vaker te stoppen met eten om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Dit berooft je niet alleen van veel energie, het heeft ook een negatieve invloed op je basale stofwisseling. Je lichaam gaat dan in een soort “noodmodus” en begint spieren te verbranden in plaats van vet.

Waarom kiezen mensen voor EMS om af te vallen?

Er zijn veel redenen waarom mensen ervoor kiezen om EMS te gebruiken om af te vallen, maar een van de meest voorkomende is dat je met minder inspanning, in minder tijd en met minder belasting van de gewrichten kunt afvallen.

EMS wordt steeds populairder, omdat het mensen in staat stelt hun resultaten te stroomlijnen en alle voordelen van een intensievere training in slechts 20 minuten te benutten.

Heb je nog meer vragen over EMS-training en gewichtsverlies? Neem dan hier contact met ons op.

Plan jouw (gratis) proefsessie